Team Building

Opis warsztatu Szczegóły Opis Kursu LEGO® Serious PLAY® (LSP) znajduje szerokie zastosowanie w team buildingu, gdzie stanowi narzędzie do budowania...

Opis Kursu

LEGO® Serious PLAY® (LSP) znajduje szerokie zastosowanie w team buildingu, gdzie stanowi narzędzie do budowania silnych, zaangażowanych i innowacyjnych zespołów. Kluczowe aspekty zastosowania tej metody w obszarze team buildingu to:

  • Wzmacnianie współpracy i komunikacji: Uczestnicy warsztatów wspólnie budują modele z klocków LEGO, co pobudza otwartą komunikację, sprzyja aktywnemu słuchaniu oraz pozwala lepiej zrozumieć różne perspektywy w zespole. Wszyscy mają równą możliwość wypowiedzi, co przeciwdziała dominacji pojedynczych osób i wzmacnia integrację.
  • Stymulowanie kreatywności: Proces budowania modeli zachęca do nieszablonowego myślenia, eksperymentowania i generowania innowacyjnych pomysłów, co jest kluczowe przy rozwiązywaniu problemów i wypracowywaniu wspólnych rozwiązań.
  • Zwiększenie zaangażowania: Metoda angażuje wszystkich uczestników – każdy wkłada swoją „cegiełkę” w budowę modeli, wspólne wypracowywanie wartości, strategii czy rozwiązań, co przekłada się na większą odpowiedzialność i motywację w zespole.
  • Budowanie wspólnych wartości i celów: LSP pozwala wypracować i zwizualizować misję, wizję oraz cele zespołowe, co sprzyja spójności działań i lepszemu zrozumieniu, dokąd zmierza organizacja.
  • Rozwiązywanie konfliktów i diagnozowanie barier: Praca z metaforą umożliwia otwartą, bezpieczną rozmowę na temat wyzwań czy konfliktów, diagnozowanie ich źródeł i wspólne wypracowywanie rozwiązań.
  • Integracja i atmosfera zabawy: Forma warsztatów sprzyja budowaniu pozytywnej atmosfery, przełamuje bariery i integruje osoby o różnych doświadczeniach oraz w różnym wieku.

Metoda najlepiej sprawdza się w niewielkich zespołach, które chcą pogłębić współpracę, otworzyć się na nowe pomysły i poprawić skuteczność swojej komunikacji. Finałem warsztatu są praktyczne wnioski – rozwiązania wypracowane przez zespół, gotowe do wdrożenia w codziennej prac.

Przykładowy scenariusz

Warsztat 3: Plan rozwoju na 12–18 miesięcy

  • Rozgrzewka metaforyczna związana z przyszłością (np. „zbuduj cel na jutro”)
  • Indywidualne modele: najważniejsze cele rozwoju w perspektywie 12–18 miesięcy
  • Prezentacja i omówienie modeli, wskazanie punktów wspólnych
  • Tworzenie wspólnego modelu planu rozwoju zespołu / firmy
  • Dodanie elementów „przeszkód” oraz „wsparcia” w realizacji planu
  • Wypracowanie pierwszych kroków i kamieni milowych z wizualnym zaznaczeniem w modelu
  • Refleksja: jakie działania podejmujemy już dziś

Szczegóły:

  • Pogłębiona autorefleksja i zrozumienie siebie: Budowanie modeli z klocków LEGO® pozwala przełożyć abstrakcyjne myśli, wartości czy motywacje na namacalne, wizualne konstrukcje. Uczestnik, odpowiadając na pytania facylitatora poprzez budowanie modeli, uzyskuje głębszy wgląd w swoje emocje, potrzeby i cele. Taka forma „myślenia przez działanie” umożliwia zobaczenie siebie z zupełnie innej perspektywy i ułatwia wyciąganie wniosków rozwojowych.
  • Rozwijanie kreatywności i niestandardowego myślenia: Metoda stymuluje twórcze podejście do wyzwań osobistych i zawodowych, zachęcając do szukania nowych rozwiązań i łamania schematów. Umożliwia testowanie różnych scenariuszy oraz wizualizowanie własnych pomysłów bez obaw o błędy czy ocenę.
  • Przełamywanie barier komunikacyjnych: Modele LEGO® służą jako narzędzie opowiadania historii o sobie. Nawet osoby mniej otwarte mogą wyrazić siebie, dzielić się swoimi przemyśleniami i doświadczeniem, używając metafor i symboli zamiast tradycyjnej rozmowy, co wspiera autentyczną, nieoceniającą wymianę myśli.
  • Wyznaczanie celów i planowanie rozwoju: Proces budowania pomaga zobaczyć ścieżki działania i możliwe wyzwania, a także zastanowić się, które zasoby i umiejętności są kluczowe dla osiągnięcia wytyczonych celów. Uczestnik może zobaczyć w modelu, jakie elementy swojego życia lub kariery chce zmienić, rozwinąć lub wzmocnić.
  • Wzmacnianie motywacji i zaangażowania: Element zabawy i wizualizacji zmniejsza stres i lęk związany z konfrontacją ważnych osobistych tematów. Uczestnicy są bardziej zmotywowani do działania i eksperymentowania, ponieważ proces jest naturalnie angażujący oraz daje poczucie sprawczości.

Praca nad kompetencjami miękkimi: LSP rozwija umiejętności komunikacji, prezentacji, współpracy i argumentowania, ponieważ uczestnik musi nie tylko zbudować swój model, ale także opowiedzieć o nim innym i uzasadnić swoje decyzje.

Lego6
Język
Angielski / polski
czas
1 lub 2 dni
Uczestnicy
12